ELLADA, agapi mou, του ETIENNE ROLAND

 

europe

Νιώθω βαθιά ταπεινωμένος, ως φιλέλληνας, όταν μια εφημερίδα τολμά να βάλει τίτλο πως η Ελλάδα είναι «μια χώρα ίσως λιγότερο "ευρωπαϊκή" απ' ό,τι φαίνεται» κι όταν το περιεχόμενο αυτού του άρθρου είναι κακή σύνοψη μιας ιστορίας την οποία οι συντάκτες δεν έχουν ζήσει.....
Νιώθω ταπεινωμένος, ως Γάλλος, που συμπατριώτες μου πληγώνουν με τέτοιο τρόπο την ιστορία και τροφοδοτούν τον μύθο του ψεύτη και πονηρού (poniros στο πρωτότυπο) Ελληνα.

 

Αν λοιπόν δεν είναι η Ελλάδα ευρωπαϊκή χώρα, ποιος αξίζει αυτόν τον τίτλο; Ο γερμανός βάρβαρος ή η ύπουλη Αλβιών, την οποία ο μεγαλύτερος ποιητής της, ο Βύρωνας, κατηγορούσε ήδη για λεηλασία της χώρας του Ομήρου; Περισσότερο ευρωπαϊκή η Αγγλία, που δεν επιθυμεί καμία ευρωπαϊκή αλληλεγγύη - και κυρίως όχι εκείνη που θα της κόστιζε χρήματα; Δεν είναι αυτή η χώρα που επανέφερε στην Ελλάδα τον στρατό και τον βασιλιά στο τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πυροδοτώντας έναν κατακλυσμό που η Ελλάδα έμελλε να πληρώσει πολύ ακριβά, μια χώρα που μπορεί εντούτοις να υπερηφανεύεται για την αντίσταση την πιο υποδειγματική απέναντι στον Ναζί κατακτητή. Η ιδέα της Ευρώπης δεν έχει και πολλά χρόνια ζωή, αμφιβάλλω αν μπορούμε να διανέμουμε διπλώματα ευρωπαϊκότητας. Τόσο η ιδέα όσο και το γεωγραφικό της περιεχόμενο είναι προς οικοδόμηση και όχι ένα ακέραιο δεδομένο.
Ο Βαλερί Ζισκάρ ντ' Εστέν έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη διότι, λέει, από αυτή τη χώρα έρχονταν η δημοκρατία και ο πολιτισμός. Εστω, αν και μπορεί κανείς να πει πολλά για αυτή την αθηναϊκή δημοκρατία, την οπαδό της δουλείας, την ιμπεριαλιστική... Αλλά ο τόνος τοποθετείται εσφαλμένα, διότι το πρόβλημα δεν είναι να μάθουμε πού γεννήθηκε η δημοκρατία, το πρόβλημα είναι να αναγνωρίσουμε ότι ο ελληνικός ή, καλύτερα ας πούμε, ο ελληνορωμαϊκός πολιτισμός είναι το μόνο κοινό σκυρόδεμα σε μια ιστορία φτιαγμένη από αντιπαλότητες και παγκόσμιους πολέμους. Αυτός ο περίφημος ελληνικός πολιτισμός έθρεψε την Αναγέννηση, τα γράμματα και τις τέχνες, τους κλασικούς μας του 18ου αιώνα και γονιμοποίησε τις ελίτ του ίδιου αυτού αιώνα που συντάραξαν τον κόσμο.
Η θέση της Ελλάδας είναι στο κέντρο της Ευρώπης, πρόκειται άλλωστε για μία από τις πιο ζωντανές και τις πιο λαμπερές εστίες της ευρωπαϊκής κουλτούρας: με πρόσωπα αξιοσημείωτα σε όλους τους τομείς, και όχι μόνο στην ποίηση, με μια πρωτότυπη σχολή ζωγραφικής που αρχίζει από τον Θεόφιλο και οδηγεί στον Τσαρούχη μέσω του Εγγονόπουλου, με φιλόσοφους όπως ο Κορνήλιος Καστοριάδης... Δείτε ποιοι μεταφράζονται στην Ελλάδα: ο Βερνάν, ο Φουκό και ο Ντεριντά? δείτε πού διαπλάθονται οι ελίτ: στον τομέα της ιστορίας, η EHESS (Ανώτατη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών) έχει παίξει μεγάλο ρόλο. Και θα βρείτε στην Ελλάδα μια γενιά αξιόλογων ιστορικών που συμμετέχουν στην ανανέωση του κλάδου.
Ολοι λοιπόν ψεύτες και κλέφτες τους οποίους πρέπει να υπερασπιστούμε γιατί εφηύραν κάποτε τη λέξη «δημοκρατία»; Υπάρχουν πολλά ακόμα πράγματα να βάλουμε στη ζυγαριά: η φιλοσοφία (α λα δυτικά), η ιστορία, το θέατρο... Υπάρχουν σήμερα σε αυτή τη χώρα άνδρες και γυναίκες από τους πιο καλλιεργημένους και τους πιο πολιτισμένους που γνωρίζω? δεν δέχομαι να τους βάζουν «βάρβαροι» στον πάγκο της Ευρώπης. Οσο για τους αξιοθρήνητους κομπιναδόρους, σε ποια χώρα δεν υπάρχουν, έχοντας διασπαθίσει δεκάδες δισεκατομμύρια;
Το ερώτημα δεν είναι αν η Ελλάδα είναι περισσότερο ή λιγότερο ευρωπαϊκή: τα ίδια τα θεμέλια της Ευρώπης δεν υφίστανται χωρίς τον ελληνισμό.
Να θυμίσουμε πως η Ευρώπη ήταν μια πριγκίπισσα από τη Φοινίκη που απήχθη από Κρήτες προκαλώντας μία από τις πρώτες διαμάχες μεταξύ Ανατολής και Δύσης. Η Ευρώπη έχει λοιπόν και ανατολίτικες ρίζες κι αυτός είναι ένας πολύ χρήσιμος μύθος σε αυτές τις εποχές διασταύρωσης των πληθυσμών.
Τσιμέντο της Ευρώπης δεν είναι οι τράπεζες και οι τραπεζίτες αλλά ένας πολιτισμός, και ο ελληνικός πολιτισμός είναι ένα από τα στοιχεία που μας ενώνουν? αλίμονο, υπάρχουν τόσο λίγα!
Vive la Grece! Και ας μην αφήσουμε τεχνοκράτες να γονατίσουν φίλους και αδελφούς, πόσω μάλλον να τους ταπεινώσουν και να ταπεινώσουν κι εμάς.
* Ο κ. Ετιέν Ρολάν είναι πρώην διευθυντής της Γαλλικής Σχολής Αθηνών (EFA) και επίτιμος καθηγητής Ελληνικής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Paris I - Πάνθεον - Σορβόνη.
Το κείμενο αυτό είναι η απάντηση του κ. Ρολάν στο πρόσφατο δισέλιδο δημοσίευμα της «Monde» με τίτλο «Ελλάδα - Ευρώπη: η μεγάλη παρεξήγηση», όπου αμφισβητούνταν η ευρωπαϊκότητα της χώρας μας.
TA NEA
Ακολουθεί το πρωτότυπο κείμενο από τη συνδρομητική Le Monde:
ELLADA, agapi mou,
par ETIENNE ROLAND, Ancien directeur de l'Ecole fran?aise d'Ath?nes, professeur ?m?rite d'arch?ologie grecque, Paris I Panth?on-Sorbonne
je me sens profond?ment humili? dans mon philhell?nisme quand un journal ose titrer que la Gr?ce est un « pays peut-?tre moins "europ?en" qu'il n'y para?t » et que le contenu de cet article est un mauvais r?sum? d'une histoire que les auteurs n'ont pas v?cue ; je suis humili? comme Fran?ais que des compatriotes fassent si mal de l'histoire et nourrissent le mythe du Grec menteur et poniros.
Je ne reviendrai que sur quelques points. Si la Gr?ce n'est pas un pays europ?en, qui m?rite ce titre ? Le barbare germain ou la perfide Albion ? laquelle son plus grand po?te, Byron, reprochait d?j? de piller le pays d'Hom?re ? Plus Europ?enne l'Angleterre qui ne veut d'aucune solidarit? europ?enne et surtout pas de celles qui lui co?teraient de l'argent ? N'est-ce pas elle qui a ramen? en Gr?ce l'arm?e et le roi, ? la fin de la Seconde Guerre mondiale, d?clenchant un cataclysme que le pays allait payer tr?s cher, pays qui peut pourtant se targuer de la r?sistance la plus exemplaire face ? l'occupant nazi. Il n'y a pas si longtemps qu'est n?e l'id?e d'Europe et je doute que l'on puisse distribuer des brevets d'europ?anisme. L'id?e comme son contenu g?ographique est ? construire et n'est pas une donn?e intangible.
V. Giscard d'Estaing a fait rentrer la Gr?ce en Europe parce que, dit-il, la d?mocratie et la culture venaient de ce pays. Soit, m?me s'il y aurait beaucoup ? dire sur cette d?mocratie ath?nienne, esclavagiste et imp?rialiste... Mais l'accent est mal mis, car le probl?me n'est pas de savoir o? est n?e la d?mocratie, le probl?me est de reconna?tre que la culture grecque, disons gr?co-romaine, est le seul ciment commun dans une histoire faite de rivalit?s et de guerres mondiales. Cette fameuse culture grecque a nourri la Renaissance, les lettres comme les arts, nos classiques du XVIIe s. et a f?cond? les ?lites du XVIIIe s qui ont boulevers? le monde. Le XIXe s. a jou? un r?le fondamental dans la diffusion des arts et des lettres grecques engendrant un courant « n?o-classique » que l'on retrouve ? Edimbourg,- qui en fut l'un des centres et o? l'on voulut construire un Parth?non ? , mais aussi ? Ratisbonne, o? le Walhala, c?l?brant la victoire des Allemands sur les troupes napol?oniennes, est une r?plique d'un temple grec.
L'art contemporain ? partir de 1900 s'est construit en r?action contre le « classicisme » et l'on ne peut que s'en r?jouir, car la le?on de l'art grec ?tait celle de la concurrence et de la libert?. La culture de nos ?lites s'est modernis?e et le latin, comme le grec, ne sont plus que marginalement enseign?s dans nos ?coles. Loin de moi l'id?e de vouloir en refaire la culture de l'?lite, qui se nourrit aujourd'hui de diversit?s litt?raires ou artistiques dans un contexte mondialis? : cela est fort bien et l'un des acquis essentiels de ce que l'on appelle la « post-modernit? ». Mais ces transformations n'affectent nullement la place de la Gr?ce au centre de l'Europe, car il s'agit d'un des foyers les plus vivants et les plus brillants de la culture europ?enne : des individualit?s remarquables dans tous les domaines, et pas seulement en po?sie, une ?cole de peinture originale de Th?ophilos ? Tsaroukis en passant par Engonopoulos, des philosophes comme Kastoriadis..Regardez qui est traduit en Gr?ce : Vernant, Foucault et Derrida ; regardez o? sont form?es les ?lites : dans le milieu historien, l'EHESS a jou? un grand r?le et vous trouvez en Gr?ce une g?n?ration de remarquables historiens participant au renouvellement de la discipline.
Alors tous des menteurs et des voleurs qu'il faut d?fendre parce que dans le temps ils ont invent? le mot de d?mocratie ? Il y aurait bien d'autres choses ? mettre dans la balance : la philosophie (? l'occidentale), l'histoire, le th??tre... Il y a aujourd'hui dans ce pays des hommes et des femmes parmi les plus cultiv?s et les plus polic?s que je connaisse ; je ne supporte pas que des « barbares » les mettent au banc de l'Europe. Quant aux fraudeurs minables, dans quel pays n'en trouve-t-on pas, qui ont dilapid? des dizaines de milliards ? date r?centes ?
Il ne s'agit pas de savoir si la Gr?ce est plus ou moins europ?enne, puisque les fondements m?me de l'Europe ne s'entendent pas sans l'hell?nisme ; rappelons qu'Europe est une princesse ph?nicienne enlev?e par des Cr?tois et engendrant un des premiers conflits entre l'Occident et l'Orient. Europe a donc aussi des racines orientales, un mythe bien utile dans ces temps d'hybridation des populations. L'Europe n'a pas pour ciment des banques et des banquiers, elle a pour ciment une culture, et la culture hell?nique est un des ?l?ments qui nous unit ; h?las, il y a en a bien peu !
Vive la Gr?ce, et ne laissons pas des technocrates mettre ? genoux des amis et des fr?res, encore moins les humilier et nous humilier.
Le Monde.fr