Μανιτάρια στην πόλη, Ίταλο Καλβίνο

Διαδραστικό σχολικό βιβλίο (Εμπλουτισμένο)

 

Ίταλο Καλβίνο
Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια

Ίταλο Καλβίνο Από τη Βικιπαίδεια, την ελεύθερη εγκυκλοπαίδεια (Βιογραφικό σημείωμα)

Η λέξη μανιτάρι στο λεξικό και στα σώματα κειμένων της Πύλης για την ελληνική γλώσσα

Το διήγημα:Καταγωγή, είδη, τεχνική, χαρακτηριστικά

Ταξίδι στον κόσμο της φύσης: Μια ιστοεξερεύνηση με αφορμή το διήγημα Μανιτάρια στην Πόλη

 

Ποια  συναισθήματα δημιουργούνται στον ήρωα   όταν πρωτοβλέπει τα μανιτάρια;  Γιατί ;

Ποια είναι γενικά η σχέση του Μαρκοβάλντο με την πόλη και ποια με τη φύση;

Στο διήγημα έχουμε τριτοπρόσωπη αφήγηση (Αφήγηση σε γ' πρόσωπο). Ο αφηγητής δε συμμετέχει σε όσα αφηγείται, αλλά είναι παντογνώστης (μηδενική εστίαση), αφού φαίνεται να γνωρίζει τα πάντα για τους ήρωες και τα συναισθήματά τους.
Θεωρήστε τώρα ότι όσα εξιστορεί ο αφηγητής στην τρίτη και τέταρτη παράγραφο, τα καταγράφει ο ίδιος ο Μαρκοβάλντο στο ημερολόγιο του και βοηθήστε τον να συντάξει το κείμενό του. Ποιες αλλαγές παρατηρείτε συγκρίνοντας τα δυο κείμενα;

Στο διήγημα που διαβάσατε εναλλάσσονται οι ακόλουθοι αφηγηματικοί τρόποι:
1.Αφήγηση
2.Περιγραφή
3.Διάλογος
4.Μονόλογος
5.Σχόλιο
α)Να εντοπίσετε για καθέναν από αυτούς ένα χαρακτηριστικό απόσπασμα από το κείμενο.

β)Να μετατρέψετε το διαλογικό απόσπασμα που παραθέσατε σε αφηγηματικό χρησιμοποιώντας τριτοπρόσωπη αφήγηση. Τι άλλαξε στο κείμενο; Σας αρέσει περισσότερο τώρα ή όπως ήταν πριν; Τι προσφέρει τελικά ο διάλογος σ' ένα κείμενο;

Εντοπίσετε μέσα στο κείμενο τα παρακάτω σχήματα λόγου
Μεταφορά
Παρομοίωση
Ασύνδετο
Αντίθεση

Να χαρακτηρίσετε τον ήρωα του διηγήματος σε σχέση με τους παρακάτω άξονες. (Η απάντησή σας να στηριχτεί σε στοιχεία του κειμένου.)

κοινωνική θέση:
σχέση με την πόλη:
σχέση με την φύση:
σχέση με τα παιδιά του:
σχέση με τους άλλους:

Να δώσετε ένα διαφορετικό, δικό σας τέλος στην ιστορία.

Η δομή της αφήγησης, όπως έχετε ήδη διδαχθεί στην τρίτη ενότητα της Γλωσσικής Διδασκαλίας, ακολουθεί το εξής σχήμα: Α. Πληροφορίες για τους ήρωες, τον χώρο, τον χρόνο και την κατάσταση από την οποία ξεκινά η αφήγηση. Β. Η εξέλιξη της αφήγησης και η έκβασή της. Γ. Η λύση : η κρίση του αφηγητή για το νόημα της ιστορίας. Με βάση το σχήμα να βρείτε τη δομή της αφήγησης στο απόσπασμα που έχετε μπροστά σας. Έπειτα, να γράψετε τη δική σας κρίση για το νόημα της ιστορίας.

Να συντάξετε ένα πολυτροπικό κείμενο για την ιστοσελίδα του σχολείου στο οποίο να παρουσιάζετε τα σημαντικότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι των σύγχρονων μεγαλουπόλεων. Μπορείτε ενδεικτικά να αξιοποιήσετε την εφαρμογή prezi. ( Για την εργασία σας να λάβετε υπόψη τα θέματα που θίγονται στο διήγημα αλλά και τα προσωπικά σας βιώματα)

Διαβάστε το κείμενο της Μαρίας Ιορδανίδου, Στην εποχή του τσιμέντου και της πολυκατοικίας . Πως τα  δύο κείμενα συνομιλούν μεταξύ τους;

Αποδώστε την ιστορία που διαβάσατε δημιουργώντας το δικό σας κόμικ με τη βοήθεια του παρακάτω λογισμικού: http://www.comicstripcreator.org/. Οδηγίες για τη χρήση του λογισμικού μπορείτε να βρείτε εδώ