Το 1821 και οι ξένοι ζωγράφοι


Η αυτοτελής εκπομπή «Το 1821 και οι ξένοι ζωγράφοι» παρουσιάζει την επιρροή που άσκησε στους Ευρωπαίους Καλλιτέχνες, ο αγώνας και οι θυσίες του Ελληνικού Έθνους για την ανεξαρτησία και την ελευθερία του. Φιλοτέχνησαν πίνακες ζωγραφικής, που παραμένουν έργα απαράμιλλης αξίας. Στις αρχές του 1800, ταξίδευαν στην Ελλάδα Ευρωπαίοι περιηγητές και καλλιτέχνες, που συνήθως δημιουργούσαν ελληνικές συνθέσεις με ερείπια. Οι περισσότεροι πίνακες απεικόνιζαν την Ακρόπολη, όπως αυτοί του Ρόντολφ Μίλλερ  και του Φρίντριχ Βέρνερ. Το ταξίδι του Ποιητή Λόρδου Βύρωνα στην Ελλάδα, η αγάπη του για τη χώρα και τα ποιήματά του, βοήθησαν να αλλάξει η εικόνα που είχαν οι Ευρωπαίοι για την Ελλάδα. Η Ελλάδα, που είδαν μέσα από τη ματιά του Λόρδου Βύρωνα, ήταν ζωντανή και όχι λείψανο του παρελθόντος. Η Επανάσταση του 1821, δημιούργησε ένα λαϊκό κίνημα φιλελληνισμού, που άγγιζε όλες τις τάξεις και τους καλλιτέχνες. Ο Πήτερ Φον Εσς φιλοτεχνεί μια σειρά από πίνακες, καταγράφοντας τα ιστορικά γεγονότα της Επανάστασης, παρατηρεί και τονίζει τη διαφορά του σταυρού και της ημισελήνου, αλλά σε στιγμές συναισθηματικής έξαρσης παραποιεί τα ιστορικά γεγονότα για να δώσει έμφαση στην αγριότητα των Τούρκων από τη μια και στη θυσία των Ελλήνων από την άλλη. Ο κατεξοχήν φιλέλληνας Ζωγράφος Ευγένιος Ντελακρουά απεικόνισε τη Σφαγή της Χίου σε έναν πίνακα, που σήμερα εκτίθεται στο Μουσείο του Λούβρου. Οι πίνακες των Ευρωπαίων Ζωγράφων παρουσιάζουν την αντίθεση των Χριστιανών και των Μουσουλμάνων, της ελευθερίας και της καταπίεσης και ταυτόχρονα αποτελούν μια διαμαρτυρία για τους δικούς τους πολιτικούς. Οι ζωγράφοι του ρομαντισμού προτιμούσαν θέματα που προκαλούσαν έντονα συναισθήματα, παρά καθαρά ιστορικά γεγονότα. Μέσα από τα έργα τους τόνιζαν ότι ο αγώνας των Ελλήνων για την ανεξαρτησία τους διδάσκει και παραδειγματίζει. Η εκπομπή πλαισιώνεται από τους πίνακες των ξένων ζωγράφων, που απεικόνισαν όλες τις στιγμές της Ελληνικής Επανάστασης, από την κήρυξη της, το 1821 από τον Παλαιών Πατρών Γερμανό ως την άφιξη του Βαυαρού Βασιλιά Όθωνα το 1833